نام کاربری :
کلمه عبور :
عضو جدید بازیابی کلمه عبور

:: فواید و مضرات قهوه

بازدید : 615

تاریخ ارسال : 2/12/1394
fjrigjwwe9r2Admin_News:text
آیا خوردن قهوه ونسکافه موجب کم خونی می شود ؟
 قهوه و نسکافه می توانند جذب آهن را كاهش دهند. بنابراین آنها را یك ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا بنوشید.. قهوه از حالت گیاهی بومی و ناشناس به نوشیدنی همه گیر و مشهور تبدیل شد. نخستین قهوه خانه یا كافه اروپا هم در اوایل قرن هفدهم در بندر ونیز كه پایگاه ورود قهوه به اروپا بوده است، باز شد. بعدها هلندی ها و انگلیسی ها نهال قهوه را به مستعمرات خود بردند و كشت و پرورش قهوه را در مزارع وسیعی در هندوستان، سیلان و جاوه آغاز كردند. نوشیدن قهوه از همین كشورها اندك اندك به آمریكای مركزی و جنوبی هم گسترش یافت تا امروز كه بیشترین مقدار قهوه در آمریكای جنوبی تولید می شود و بزرگترین مصرف كننده آن، آمریكای شمالی است. 
درخت قهوه 
درخت قهوه برگ هایی همیشه سبز و زیبا دارد، گیاهی از تیره Coffee كه بیشتر از یك سوم مردم جهان هر روز آن را به عنوان یك نوشیدنی محبوب می نوشند. واژه قهوه برگرفته از زبان عربی و به معنای تحریك كننده و زائل كننده اشتهاست. درخت قهوه بین هفت تا 10 متر بلندی دارد و در هوای گرم و مرطوب رشد می كند. عطر گل های كوچك و سفید این درخت بی شباهت به بوی خوش گل یاسمن نیست. بهترین و مرغوب ترین قهوه كه طعم و عطر منحصر به فردی دارد از بوته ای به نام Arabica در برزیل به دست می آید. تانزانیا و اتیوپی نیز دو كشور مهم تولیدكننده قهوه هستند كه محصول آنها بو و مزه مخصوصی دارد. در ایران حدود هزار سال پیش، حكیم ابوعلی سینا در كتاب خود، شرح جامعی از خواص قهوه داده است. امروز بر اساس آمارهای به دست آمده، حدود 89 درصد از مردم جهان قهوه و چای یا هر دو آنها را مصرف می كنند و حدود 30 درصد از مردم دنیا قهوه را به هر نوشیدنی گرم دیگر ترجیح می دهند. 
نوشیدنی مضر یا مفید؟ 
كافئین موجود در قهوه در طولانی مدت و بر اثر استفاده بی رویه می تواند اعتیادآور و مضر باشد، اما چون این نوع اعتیاد زیان آور نیست، مصرف آن در میان مردم همچنان رواج دارد. كافئین در طول روز به شكل های گوناگون از راه نوشیدن انواع نوشابه های گازدار، شكلات ها و قهوه وارد بدن می شود. كافئین موجود در یك فنجان قهوه حدود 150 سی سی است. قهوه ای كه با آب جوش قطره ای تهیه می شود، 60 تا 180 میلی گرم كافئین دارد. قهوه ترك دارای 40 تا 170 میلی گرم كافئین و میانگین 100 میلی گرم است. نسكافه فرانسوی (قهوه آماده) دارای 30 تا 120 میلی گرم كافئین و میانگین كافئین 75 میلی گرم است. نسكافه فرانسوی بدون كافئین دارای یك تا پنج میلی گرم كافئین است. امروز پژوهشگران درباره كافئین موجود در قهوه، نظریات مختلف و گاهی حتی متضاد ابراز می كنند. گروهی از پژوهشگران به این نتیجه رسیده اند كه قهوه موجب پیدایش سرطان در انسان می شود و گروهی نیز معتقدند كه كافئین باعث تحریك بیماران روانی می شود. اما در 1998 یك نشریه پزشكی مدعی شد كه بر اساس آزمایش های انجام شده، قهوه با تحت تاثیر قرار دادن سلول های سرطانی، باعث توقف رشد این سلول ها می شود و علاوه بر این بر تیزهوشی و آرامش نوشندگان نیز می افزاید. به نظر می رسد بهترین و مطمئن ترین راه، رعایت حد اعتدال در مصرف این نوشیدنی بحث برانگیز و دلپذیر باشد. افرادی كه از بالا بودن فشار خون یا بیماری تپش قلبی رنج می برند و همچنین خانم های باردار، بهتر است در مصرف قهوه زیاده روی نكنند.
قهوه های فوری 
قهوه را به دو صورت درست می كنند؛ با دُرد یا صاف نشده و بی درد یا صاف شده. قهوه عربی و قهوه ترك را با درد درست می كنند. قهوه عربی، سیاهرنگ و تلخ است، اما قهوه ترك، رنگی ترش و مزه ای متمایل به شیرینی دارد. اروپاییان اما معمولا درد قهوه را از آب آن جدا می كنند. به همین خاطر قهوه اروپایی همیشه درشت تر از قهوه عربی و ترك سائیده می شود. قهوه برخلاف چای نیاز به دم كردن ندارد، چراكه ماده عطری، رنگی و موثر آن به محض تماس با آب جوش آزاد می شود. در نیمه دوم قرن بیستم، انواع قهوه فوری (instand coffee) نیز در بازار اروپا و آمریكا عرضه شد. این قهوه در واقع شیره تبخیر شده قهوه صاف و عصاره دانه قهوه است كه نیازی به قهوه جوش ندارد و با حل كردن كمی از آن در یك فنجان آب جوش، قهوه آماده به دست می آید. این نوع قهوه در آغاز مخالفان جدی در میان طرفداران قهوه داشت، چراكه قهوه نوشان حرفه ای معتقد بودند طعم و عطر واقعی این نوشیدنی در بسته بندی های قهوه فوری از دست می رود، اما امروز با پیشرفت فن آوری تولید قهوه فوری، دیگر فاصله میان كیفیت این دو نوع قهوه به كلی از میان رفته و حتی قهوه فوری طرفداران بیشتری پیدا كرده است، چراكه این نوع قهوه معمولا پس از سایش، پروسه تولید را طی می كند و در حقیقت به نوعی پرورده و خوش طعم می شود. 
اولین شركتی كه قهوه فوری را راهی بازار جهانی قهوه كرد، شركت معروف Nestle بود. با ورود بسته های Nestle Coffee به ایران، اصطلاح نسكافه نیز میان علاقه مندان به نوشیدن قهوه رواج یافت. به این ترتیب اصطلاح نسكافه به نوعی اختراع ایرانیان قهوه نوش به حساب می آید. 
هر كیلو قهوه آماده یا فوری بین 25 تا 30 هزار تومان به فروش می رسد، اما بسته بندی های كوچك در وزن های مختلف هم در بازار وجود دارد كه هریك قیمت خاص خود را دارند. معروف ترین قهوه های آماده كه معمولا در بسته های 20 گرمی و با نام كلی? 33in1 به فروش می رسد Eagel Ring، Coffee Ring، Super Coffee mix original و Gold Eagel هستند كه از 100 تا 200 و گاه 250 تومان به فروش می رسند، اما قیمت قهوه فرانسه و ترك ایرانی در بازار كیلویی 4 هزار تومان و انواع خارجی آن از 12 هزار تا 30 هزار تومان متغیر است. قهوه سائیده شده كه معمولا آب جوش از آن می گذرانند و صافش می كنند، نمی تواند حداكثر كیفیت را داشته باشد. درواقع این قهوه همان كیفیت طبیعی را دارد، اما كیفیت قهوه های فوری قابل تغییر است و می تواند بسیار متغیر باشد. قهوه فوری، حاصل پیشرفت تكنولوژی در زمینه تهیه انواع قهوه است و اغلب طعم و بوی بسیار مطبوعی دارد. 
انواع قهوه بر اساس نوع مصرف و مقدار سایش و تركیبات آن متغیر است. قهوه ترك، قهوه اسپرسو، 
قهوه عربی، قهوه فرانسه، كاپوچینو، موكا، فراپه و ... انواع مشهور این نوشیدنی هستند. قهوه ترك را در قهوه جوش و در تركیه غالبا سر میز، روی چراغ الكلی های كوچك و ظریف طی مراسم جالبی درست می كنند. قهوه اسپرسو نیز كه نخستین بار در ایتالیا تهیه شد، معمولا در فنجان های كوچك پیش از ظهر یا بعد از ناهار نوشیده می شود. 
تلخی قهوه عربی بسیار بیشتر از سایر انواع قهوه هاست و رنگ آنهم به سیاهی می زند، اما آنچه در میان مردم ما به عنوان قهوه فرانسه معروف است، در واقع قهوه ساده ای است كه با ریختن آب جوش روی قهوه سائیده و صاف كردن آن پس از چند لحظه به دست می آید و در فنجان های نسبتا بزرگ با شیر یا بدون شیر، شیرین یا تلخ نوشیده می شود. قهوه فرانسه خشك به درشتی شكر و به رنگ قهوه ای سیر است. كاپوچینو هم نوعی شیر قهوه ایتالیایی است. كاپوچین، نام فرقه ای از راهبان كاتولیك است كه معمولا چهره ای رنگ پریده دارند و كلاهی سیاه به سر می گذارند. فنجان قهوه كاپوچینو با آن همه كف شیر و گرد كاكائو و دارچین، ظاهرا به نظر ایتالیایی ها شبیه قیافه راهبان كاپوچین بوده است! 
آنچه مسلم است، قهوه گیاه مفیدی است. هم نوشیدنی مطبوعی از آن به دست می آید و هم از تفاله آن می توان استفاده كرد. تفاله قهوه برای گرفتن بوی زهم و سایر بوهای نامطبوع دست بسیار موثر است. از این تفاله برای رنگ كردن مو هم می توان استفاده كرد.

:: کامپیوتر
اساتيد عضو : 130 استاد
مقالات مرتبط : 90 مطلب
مجموع بازدیدها : 366828
 

:: کشاورزی
اساتيد عضو : 6 استاد
مقالات مرتبط : 7 مطلب
مجموع بازدیدها : 36543
 

:: ریاضیات و آمار
اساتيد عضو : 31 استاد
مقالات مرتبط : 16 مطلب
مجموع بازدیدها : 90819
 

:: صنایع غذایی

مقالات مرتبط : 4 مطلب
مجموع بازدیدها : 18436
 

:: عمران
اساتيد عضو : 5 استاد
مقالات مرتبط : 4 مطلب
مجموع بازدیدها : 26933
 

:: پزشکی
اساتيد عضو : 4 استاد
مقالات مرتبط : 7 مطلب
مجموع بازدیدها : 30870
 

:: حسابداری
اساتيد عضو : 8 استاد
مقالات مرتبط : 3 مطلب
مجموع بازدیدها : 23070
 

:: برق و الکترونیک
اساتيد عضو : 13 استاد
مقالات مرتبط : 7 مطلب
مجموع بازدیدها : 70604
 

:: حقوق
اساتيد عضو : 5 استاد
مقالات مرتبط : 5 مطلب
مجموع بازدیدها : 22496
 

:: علوم تربیتی
اساتيد عضو : 3 استاد
مقالات مرتبط : 10 مطلب
مجموع بازدیدها : 41750
 

:: مکانیک
اساتيد عضو : 11 استاد
مقالات مرتبط : 5 مطلب
مجموع بازدیدها : 41063
 

:: اقتصاد
اساتيد عضو : 3 استاد
مقالات مرتبط : 1 مطلب
مجموع بازدیدها : 10646
 

:: عمومي

مقالات مرتبط : 2 مطلب
مجموع بازدیدها : 9053
 

:: فلسفه
اساتيد عضو : 5 استاد
مقالات مرتبط : 8 مطلب
مجموع بازدیدها : 30679
 

:: معارف اسلامي
اساتيد عضو : 5 استاد
مقالات مرتبط : 8 مطلب
مجموع بازدیدها : 32072
 

:: زبان و ادبيات فارسي
اساتيد عضو : 12 استاد
مقالات مرتبط : 3 مطلب
مجموع بازدیدها : 35329
 

:: روانشناسي
اساتيد عضو : 5 استاد
مقالات مرتبط : 27 مطلب
مجموع بازدیدها : 71864
 

:: تربيت بدني
اساتيد عضو : 9 استاد
مقالات مرتبط : 18 مطلب
مجموع بازدیدها : 81565
 

:: علوم سياسي
اساتيد عضو : 5 استاد
مقالات مرتبط : 2 مطلب
مجموع بازدیدها : 37225
 

:: جغرافيا
اساتيد عضو : 23 استاد
مقالات مرتبط : 14 مطلب
مجموع بازدیدها : 99905
 

:: فيزيك
اساتيد عضو : 2 استاد
مقالات مرتبط : 4 مطلب
مجموع بازدیدها : 22185
 

:: تاريخ
اساتيد عضو : 3 استاد
مقالات مرتبط : 2 مطلب
مجموع بازدیدها : 17101
 

:: علوم اجتماعي
اساتيد عضو : 6 استاد
مقالات مرتبط : 10 مطلب
مجموع بازدیدها : 29477
 

:: زبان خارجه
اساتيد عضو : 5 استاد
مقالات مرتبط : 0 مطلب
مجموع بازدیدها : 16280
 

:: زيست شناسي
اساتيد عضو : 3 استاد
مقالات مرتبط : 0 مطلب
مجموع بازدیدها : 11358
 

:: صنایع
اساتيد عضو : 4 استاد
مقالات مرتبط : 0 مطلب
مجموع بازدیدها : 24211
 

:: مدیریت
اساتيد عضو : 16 استاد
مقالات مرتبط : 0 مطلب
مجموع بازدیدها : 37174
 

:: زمین شناسی
اساتيد عضو : 7 استاد
مقالات مرتبط : 1 مطلب
مجموع بازدیدها : 18746
 

:: شیمی
اساتيد عضو : 10 استاد
مقالات مرتبط : 4 مطلب
مجموع بازدیدها : 22847
 

:: حسابداری
اساتيد عضو : 6 استاد
مقالات مرتبط : 0 مطلب
مجموع بازدیدها : 20115
 

:: منابع طبیعی
اساتيد عضو : 1 استاد
مقالات مرتبط : 0 مطلب
مجموع بازدیدها : 3586
 

:: باستان شناسی
اساتيد عضو : 12 استاد
مقالات مرتبط : 0 مطلب
مجموع بازدیدها : 13672
 

:: اقتصاد
اساتيد عضو : 1 استاد
مقالات مرتبط : 0 مطلب
مجموع بازدیدها : 5523
 

:: جامعه شناسی
اساتيد عضو : 1 استاد
مقالات مرتبط : 0 مطلب
مجموع بازدیدها : 2925
 

:: معماری
اساتيد عضو : 8 استاد
مقالات مرتبط : 0 مطلب
مجموع بازدیدها : 13338
 

:: صدا و سیما
اساتيد عضو : 1 استاد
مقالات مرتبط : 0 مطلب
مجموع بازدیدها : 1575
 

:: زبان و ادبیات عربی
اساتيد عضو : 2 استاد
مقالات مرتبط : 0 مطلب
مجموع بازدیدها : 3538
 

:: مهندسی شیمی
اساتيد عضو : 1 استاد
مقالات مرتبط : 0 مطلب
مجموع بازدیدها : 10182
 

مشاهده دیگر رشته ها
  ارتباط با ما منابع درسی آرشیو اخبار آرشیو مقالات جستجو اساتید عضو صفحه اول  
:: کلیه حق و حقوق این سایت محفوظ و در اختیار شرکت پیشگامان داده پرداز شایا می باشد ::