مثل الذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله کمثل جبة انبتت سبع سنابل فی کل سنبلة ماه حبة یضاعف لمن یشاء والله واسع علیم [1390/02/12] دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای فرشته ات به دو دست دعا نگه دارد [1390/02/12] گر گوش دل به گفته‌ی سعدی کند کسی * * اول رضای حق طلبد پس رضای خویش [1390/02/12] Department of Social Work, Islamic Azad University Khomeinishahr Branch, Daneshjou Blvd, Iran [1390/02/12] Social Work ، مددکاری اجتماعی ، محمد رضا ایروانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر [1390/02/11]  
:: اساسنامه کانون مراکز کلینیک های مددکاری اجتماعی کشور

تاریخ ارسال : 1390/02/06
بازدید : 3432

 

 

اساسنامه

 کانون کلینیکهای مددکاری

اجتماعی کشور

تهیه وتنظیم: کانون کلینیک های مددکاری اجتماعی کشور


فصل اول ــ کلیات و اهداف

ماده 1) نام کانون  مرکزی   کلینیک های مددکاری اجتماعی کشور است که در این اساسنامه بلحاظ رعایت اختصارکانون نامیده میشود.

ماده2) موضوع: اجتماعی، توانبخشی، پیشگیری، آموزشی ، پژوهشی و حوزه فعالیت کانون سراسر کشور می باشد.    

تبصره : کلیه فعالیتهای کانون  غیرسیاسی، غیرانتفاعی و غیر دولتی  می باشد.

ماده 3) محل : مرکز اصلی تهران واقع در خ پاسداران- خ شهید اخوان- خیابان شهید عراقی پلاک 104  است که با تصویب هئیت مدیره می تواند تغییر محل دهد.  و در صورت نیاز می تواند  در سایر نقاط داخل  کشور دفتر دایر نماید.

ماده 4) تابعیت: کانون تابعیت ایرانی را دارد و کلیه اعضای آن تبعیت خود را به قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی ایران اعلام می دارند .

ماده 5 ) مدت فعالیت : از تاریخ تاسیس برای مدت نامحدود تشکیل می­گردد.

ماده 6) دارایی اولیه  کانون  مبلغ 000/000/2  ریال می باشد.

ماده 7) اهداف کانون  عبارتند از :

1-۷)ایجاد هماهنگی، انسجام و هم افزایی کانون های استانی و کلینیک های مددکاری اجتماعی

2-7) کمک به ارتقاء توانمندیهای  مدیران و مددکاران اجتماعی کلینیک ها جهت  ارائه خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی به جامعه هدف  از طریق:

الف: برگزاری دوره ها و کارگاه های  آموزشی استانی، منطقه ای و  کشوری

ب: برپایی نشستها،  هم اندیشی،  جلسات تبادل نظر، انتقال تجربیات، باز آموزی و  دانش افزایی با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی   

ج: انجام فعالیتهای پژوهشی و مطالعاتی از طریق نیروی زبده کلینیک ها.

3-7 ) قبول کلیه فعالیتهای قابل واگذاری دولت در بخش رفاه اجتماعی و بهزیستی در چارچوب سیاستهای کلی اصل 44  به منظور کاهش تصدیگری دولت.

4-7 )اجرای دوره های آموزش،  طرحها و پروژه های مرتبط با جامعه هدف از طریق انعقاد قرارداد با دستگاههای خدمت رسان

5-7 )نظارت بر  فعالیت های کانون  های  استانی و ارائه راهکار های اصلاحی و ارزیابی عملکرد آنان   

فصل دوم ــ مقررات مربوط به عضویت

ماده 8: دفاتر استانی کانون  با داشتن پروانه تاسیس  و  قبول  این اساسنامه  به عضویت کانون کلینیک های مددکاری اجتماعی کشور   پذیرفته  می شوند.

تبصره: کانون های استانی از نظر حقوقی مستقل ولی از نظر تشکیلاتی تابع کانون مرکزی  هستند و هئیت مدیره ملزم به هماهنگی و همکاری می باشد.

ماده 9: وظایف کانون استانی ( هئیت مدیره دفاتر استانی)

1-    کلیه اعضاء مکلفند به وظایف و مسئولیتهای خود در حدود این اساسنامه عمل کنند.

2-    اجرای اساسنامه و  مصوبات مجمع عمومی و هئیت مدیره کانون مرکزی

3-    شرکت در جلسات کمیته و کمیسیونها راهبردی به دعوت کانون کشوری

4-    جمع آوری ورودیه و حق عضویت بر اساس مصوبات مجمع عمومی کشوری

5-    ابلاغ مصوبات مجمع عمومی و هئیت مدیره کشوری جهت هماهنگی و وحدت رویه

6-    ارسال مصوبات مجمع عمومی و هئیت مدیره استانی به کانون کشوری جهت بررسی و ارزیابی

7-    ایجاد تعامل در ارتباط با بهزیستی و سایر سازمان ها و نهاد های دولتی و غیر دولتی در راستای اهداف کانون

8-    هماهنگی شرکت مدیران کلینیک های مددکاری اجتماعی در همایش ها و دوره های آموزشی سراسری، منطقه ای، استانی

9-     برنامه ریزی و هماهنگی با سازمان بهزیستی استان جهت برگزاری دوره های آموزشی به منظور ارتقاء سطح علمی، مدیریتی و تجربی مدیران کلینیک ها

10-کوشش در همگام ساختن کلینیک ها با به دست آوردها و فن آوریهای روز

11-جذب امکانات، اعتبارات و کمک ها  از منابع دولتی و غیر دولتی

12-ارائه نظرات و پیشنهادها منطقه ای و ملی  جهت ارتقاء تثبیت جایگاه کانون کشوری و  استانی و کلینیک ها

ماده 10) در صورت بروز اختلاف بین کلینیک ها  و یا بین  دفاتر استانی کانون پس از بررسی و تصمیم اولیه با هئیت مدیره دفتر استانی و تصمیم بعدی با هئیت مدیره کشوری خواهد بود،در نهایت  مراتب به مراجع بالاتر( شورای  حل اختلاف)  که با هماهنگی سازمان بهزیستی کشور  تشکیل می گردد، ارجاع خواهد شد . و رای شورای حل  اختلاف برای طرفین  لازم الاجرا است.

تبصره: دستورالعمل مربوطه توسط هئیت مدیره کشوری تهیه و تصویب خواهد شد.

فصل سوم ــ ارکان

ماده 11) ارکان کانون  عبارتند از :

الف : مجمع عمومی

ب : هیات مدیره

ج: بازرسان

الف : مجمع عمومی

ماده 12) مجامع عمومی عالیترین مرجع تصمیم گیری در کانون  می باشد که به صورت عادی یا فوق العاده تشکیل می شود.

تبصره 1 : نماینده سازمان بهزیستی کشور  بر نحوه تشکیل مجامع عمومی نظارت دارد. 

تبصره 2: شرکت نماینده سازمان بهزیستی کشور در تشکیل مجامع فوق العاده در زمانی که انحلال کانون  مطرح است الزامی بوده و صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده بدون تایید نماینده سازمان بهزیستی فاقد اعتبار خواهد بود .

ماده 13 ): از هر اتحادیه استانی به ازای هر 7 عضو یک نماینده توسط هئیت مدیره استانی انتخاب و با معرفی نامه کتبی و رسمی در مجمع عمومی کشوری شرکت خواهد کرد

ماده 14 ) مجمع عادی سالی یکبار تشکیل خواهد شد . برای رسمیت جلسه حضور نصف به علاوه یک اعضاء و جهت تصویب هر موضوعی نیز رای موافق اکثریت نصف به علاوه یک اعضاء حاضر ضرورت دارد. در صورتی که دردعوت نخست اکثریت حاصل نشد ،جلسه دوم به فاصله پانزده روز تشکیل و با هر تعداد حاضر در  جلسه رسمیت خواهد یافت . مجمع عمومی عادی ممکن است به صورت فوق العاده در هر زمان به تقاضای هئیت مدیره  تشکیل گردد. دعوت مجمع عمومی از طریق کتبی( نمابر ،  تلفنی و  وب سایت) کانون می باشد.

تبصره : در صورت لزوم سازمان بهزیستی می تواند اقدام به تشکیل مجمع عمومی فوق العاده ، به خصوص در زمانی که استعفای دسته جمعی اعضای هیات مدیره مطرح بوده و یا کانون  در مرحله انحلال قرار گیرد را بنماید.

ماده 15 ) وظایف مجمع عمومی عبارتند از :

الف: مجمع عمومی عادی: انتخاب و تجدید انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرسان ( اصلی و علی البدل )  

ب:  مجمع عمومی فوق العاده:

- استماع و رسیدگی به گزارش هیئت مدیره و بازرسان.  

- بررسی و تصویب پیشنهادات هیئت مدیره و بازرسان و برنامه و بودجه کانون.  

- تصویب تراز نامه و بودجه.

- تعیین خط مشی کلی کانون  و تصویب و یا اقدام به هر عملی که به صلاح کانون  باشد.

ب: مجمع عمومی فوق العاده

1- عزل بعض یا استعفای کل اعضای هئیت مدیره و بازرسان

 2- تصویب تغییرات و اصلاح  مفاد اساسنامه.  

3- تصمیم گیری در خصوص انحلال.  

ماده 16) مجمع عمومی  با شرایط زیر تشکیل خواهد شد:

1- با درخواست هیئت مدیره یا بازرسان.  

2- با در خواست یک سوم از اعضاء.  

تبصره 1: دعوت برای مجمع عمومی فوق العاده مطابق با شرایط برگزاری مجمع عمومی عادی تشکیل و رسمیت خواهد یافت و تصمیمات آن با حداقل دو سوم آراء موافق از تعداد حاضر در جلسه رسمی  معتبر خواهد بود.  

 مجمع عمومی توسط هیات رئیسه ای مرکب از یک نفر رئیس و یک نفر نایب رئیس و یک نفر منشی و دو نفر ناظر دایر می شود .

تبصره ۲ : اعضای هیات رئیسه با اعلام و قبول نامزدی خود در مجمع انتخاب خواهد شد .

تبصره ۳:  اعضای هیات رئیسه نباید از بین کاندیداهای هیات مدیره و بازرسان باشند .

ماده 17) کانون  دارای هیئت مدیره ای مرکب از7 نفر عضو اصلی و 4 نفر عضو علی البدل خواهد بود.

تبصره 1: جلسات هیات مدیره با حضور اکثریت اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات متخذه با اکثریت آراء موافق معتبر خواهد بود.

تبصره 2 : شرکت اعضای هیئت مدیره در جلسات آن ضروری است و غیبت هر یک از اعضاء هیئت مدیره بدون عذر موجه و بدون ا طلاع قبلی تا سه جلسه متوالی و شش جلسه متناوب ، در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود.

ماده 18) در صورت استعفا یا فوت یا سلب شرایط از هر یک از اعضای اصلی هیات مدیره ، عضو علی البدل برای مدت باقیمانده هیات مدیره ، به جای عضو اصلی انجام وظیفه خواهد نمود .

ماده 19) هئیت مدیره علاوه بر جلساتی که بطور مرتب و حداقل هر 15 روز یکبار تشکیل خواهد داد بنا به ضرورت با دعوت کتبی یا تلفنی  رئیس هیات مدیره تشکیل جلسه فوق العاده خواهد داد . فاصله بین ارسال دعوتنامه و یا تلفنی و تشکیل جلسه هیات مدیره حداقل دو  روز خواهد بود.

ماده 20) اعضای هیئت مدیره حداکثر تا یک هفته بعد از انتخاب شدن تشکیل جلسه خواهند داد و از بین خود یک نفر رئیس و یک نفر نایب رئیس و یک نفر منشی  انتخاب خواهد نمود وحدود اختیارات آنها مطابق آئین نامه داخلی ماده 26 و دستور العمل های مربوطه به سازمان بهزیستی کشور خواهد بود .

ماده 21 ) هیئت مدیره برای مدت 3 سال انتخاب خواهد شد. انتخاب مجدد هیئت مدیره برای دوره های بعدی بلامانع بوده و هیات مدیره موظف است حداکثر دو ماه قبل از پایان تصدی خود از مجمع عمومی بمنظور انتخاب هیئت مدیره جدید دعوت نماید. هیات مدیره موظف است یک نسخه از نتیجه انتخابات خود را به سازمان بهزیستی استان یا ستاد ارسال نماید.

ماده 22) هیئت مدیره نماینده قانونی کانون بوده و وظایف و اختیارات آن به شرح ذیل می باشد:

- تهیه گزارش سالانه هیات مدیره اعم از مالی و غیر مالی

-        حفظ و حراست از اموال منقول و غیرمنقول.

-         رسیدگی به حسابهای کانون  وپرداخت بدهی ها و وصول مطالبات.

-        اجرای مصوبات مجامع عمومی در راستای اجرای اهداف کانون .   

-        افتتاح حساب در بانکها بنام کانون  کلینیک های مددکاری اجتماعی.  

-         انجام تشریفات قانونی و تعقیب جریانات قضایی و مالیاتی و ثبتی در کلیه مراحل قانونی در محاکم و تعیین حکم و تعیین وکیل و عزل آن ، قطع و فصل دعاوی از طریق سازش و د ر صورت اقتضاء تفویض وواگذاری تمام یا قسمتی از اختیارات خود به هر شخص دیگر اعم از حقیقی یا حقوقی یا حق توکیل به غیر

-         بطور کلی هیات مدیره می تواند هر اقدام و معامله ای را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال منقول و تبدیل به احسن یا رهن گذاری و فک رهن و استقراض به استثنای فروش اموال غیر منقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی می باشد به نام کانون   انجام دهد .

تبصره 1 : کلیه اسناد  و اوراق بهادار و تعهد آور با امضای دو  امضاء از سه  امضاء رئیس هئیت مدیره و نایب رئیس   و مدیرعامل و با مهر کانون  معتبر خواهد بود .

تبصره 2: جز درباره موضوعاتی که بموجب مفاد این اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی  است ، هیات مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور کانون  را مشروط بر رعایت حدود اهداف و وظایف دارا می باشد.

تبصره 3 : هیات مدیره می تواند از بین خود یا خارج از اعضای هیات مدیره ، یک نفر شخص حقیقی را به مدیریت عاملی کانون  انتخاب نموده و حدود اختیارات او را تعیین نماید، که  تغییر و عزل وی نیز از اختیارات هیئت مدیره خواهدبود و مدیرعامل در حدود اختیاراتی که از طرف هیات مدیره به وی تفویض می گردد نماینده هئیت مدیره محسوب شده و در حدود  اختیارات حق امضاء دارد.

تبصره 4 : صلاحیت فنی و تخصصی مدیرعامل بایستی به تایید سازمان بهزیستی کشور برسد .

تبصره 5 : اگر مدیرعامل عضو هیات مدیره باشد ، دوره مدیریت عامل او از مدت عضویتش در هیات مدیره بیشتر نخواهد بود.

ج: بازرسان

ماده 23 ) مجمع عمومی عادی 1  نفر را بعنوان بازرس اصلی و 1  نفر را بعنوان علی البدل برای مدت 1سال انتخاب خواهد نمود .

تبصره : انتخاب مجدد بازرسان بلامانع است .

ماده 24  ) وظایف بازرس  به شرح زیر است:

1) بررسی کلیه اسناد و اوراق مالی و تهیه گزارش عملکرد برای مجمع عمومی

2) بررسی گزارش سالانه هیات مدیره اعم از مالی و غیر مالی و تهیه گزارش عملکرد برای اطلاع مجمع عمومی

3) ارائه گزارش هر گونه تخلف هیات مدیره و مدیر عامل از مفاد اساسنامه به هئیت مدیره و در صورت لزوم به  مجمع عمومی

تبصره 1: بازرس می تواند بدون داشتن حق رای در جلسات هیات مدیره شرکت کند.

تبصره 2 : کارشناسان با  معرفی کتبی  از طرف سازمان بهزیستی اجازه بازدید و نظارت بر  نحوه خدمات فنی ، دفاتر و اسناد  مالی موسسه را داشته و در صورت مشاهده هر گونه تخلف طبق ضوابط و مقررات سازمان بهزیستی و آئین

نامه و دستور العملهای مربوطه می توانند اقدام لازم را معمول دارند .

ماده 25) کلیه اسناد و مدارک موسسه اعم از مالی و غیر مالی در هر زمان بدون قید و شرط بوسیله هیات مدیره کانون  جهت بررسی در دسترس بازرس قرار گیرد .

فصل چهارم  ــ بودجه و مواد  متفرقه

ماده 2۶  ) بودجه  کانون از ، کمکها، جمع آوری هدایا ، اعانات ، قبول وصیت و وقف و از سایر فعالیتهای مندرج در ماده 7 اساسنامه و کمک اعضاء   که در جهت تامین منابع مالی کانون  ضرورت دارد تامین می شود .

تبصره 1 ـ کلیه وجوه مازاد بر هزینه ها در حساب مخصوصی بنام کانون  در نزد یکی از بانکهای رسمی کشور جمهوری اسلامی ایران نگهداری خواهد شد .

تبصره 2ـ سال مالی کانون  منطبق با سال شمسی بوده و به پایان اسفند ماه ختم می شود

ماده ۲۷ ) کمک ها ، هدایای دریافتی نقدی ،  غیرنقدی، و در آمدهای  کانون  در راستای جامعه هدف و اهداف اساسنامه  به مصرف می رسد و از پرداخت مالیات معاف می باشند.

ماده ۲۸) شرایط برخورداری از معافیت مالیاتی :

ــ هئیت مدیره و مدیران شاغل و کارکنان  حق معامله با موسسه را ندارند .

تبصره:  مرجع نظارت بر در آمد و هزینه ها  ، سازمان امور مالیاتی کشور و ادارات تابعه خواهد بود .

- کانون مکلف به انجام سایر مقررات مذکور در آئین نامه اجرایی مربوطه و تکالیف مقرر از جمله تسلیم به موقع اظهار نامه و تراز نامه و حساب سود و زیان و پرداخت مالیات اشخاص ثالث طبق قانون مالیاتهای مستقیم خواهند بود .

ــ عدم رعایت شرایط و ترتیبات مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم از سوی کانون  در هر سال مالی ، موجب محرومیت از معافیت مقرر در آن سال خواهد شد .                                                           

ماده 29 ) کلیه مدارک ، پرونده ها و نوشته جات در دفتر مرکزی کانون نگهداری می شود و مکاتبات رسمی کانون  به امضای رئیس هیات مدیره و در غیاب او نایب رئیس هیات مدیره و مهر کانون کلینیکهای مددکاری اجتماعی کشور خواهد بود . مگر آنکه این اختیار از سوی هیات مدیره به مدیرعامل تفویض شود .

تبصره ـ مصوبات و صورتجلسات هئیت مدیره در دفاتر مخصوص به ترتیب تاریخ ثبت و به امضای اعضای ذیربط خواهد رسید .

ماده 30 ) محل  استقرار کانون و جلسات  اعضای هیات مدیره و اشخاص صاحب امضاء و تغییرات بعدی آن باید به اطلاع سازمان بهزیستی کشور برسد.

ماده 31) موسسه دارای مهر و یا آرم مخصوص خواهد بود که متن آن به تصویب هیات مدیره خواهد رسید .

تبصره ـ هیات مدیره در حفظ و حراست از مهر و آرم موسسه مسئولیت قانونی دارند.

ماده 32) انحلال : در صورت انحلال کانون ، مجمع عمومی فوق العاده هیئت تصفیه ای انتخاب و این هیات موظف خواهد بود پس از ادای دیون و وصول مطالبات نسبت به واگذاری اموال و املاک به سازمان بهزیستی کشور و با نظارت وزارت امور اقتصادی و دارایی اقدام نماید.

ماده 33) انجام  فعالیتهای فرهنگی کانون  با رعایت مقررات و موازین مربوطه از سوی هئیت مدیره  پس از اخذ مجوزهای مربوطه  مجاز می باشد.

ماده 34) برای هر یک از فعالیتها و اهداف مندرج در ماده 7 کانون  می بایست پس از تصویب اساسنامه توسط کمیسیون عالی  ماده 26 و اخذ پروانه تاسیس ، را مطابق دستور العملهای مربوطه از کمیسیون ماده 26  عالی  اخذ نماید.

ماده 35 ) این اساسنامه مشتمل بر 4 فصل و35  ماده و 24 تبصره و تغییرات و اصلاحات  آن با اساسنامه مصوب 7/9/86  در نشست مورخ 27/11/88   مجمع عمومی فوق العاده  به تصویب رسید .

 

رئیس مجمع:                                                               منشی:

    

:: کلیه حق و حقوق این سایت محفوظ و در اختیار پیشگامان داده پرداز شایا می باشد ::